Een effectieve techniek tegen spreekangst
Spreekangst houdt veel mensen uit hun slaap. Niet de gewone gezonde spanning die iedereen wel voelt kort voor het moment dat hij of zij moet gaan optreden... Nee, de echte angst die mensen doet blozen, happen naar lucht, woorden doet vergeten en nog erger...
De Evel Knievel, vernoemd naar de motorstuntman, is een simpele techniek om spreekangst te verminderen. Lees hier hoe hij werkt.
Lees meer...
En we hebben beeld!
"Korting, winst, oplossing, organisatie, manier, ontwikkeling, waarden, doorvoeren" - het zijn allemaal woorden die we begrijpen, maar waar we geen beeld bij hebben.
Presentaties met veel van dit soort woorden zijn daarom vermoeiend te volgen en saai.
Waarom doen mensen dit als van nature? En hoe creëer je wel beeld?
Lees meer...
Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen
Het bedenken van een goede naam voor uw bedrijf, product of dienst kan uw succes maken of breken. Hier zijn twee regels die uw kansen vergroten.
Lees meer...
Voor de muziek uit lopen: Leiderschap in presenteren
Twee kleine woordjes vernietigden haar leiderschap en dus haar expert positie.
Als presentator moet je altijd vóór de muziek uit lopen. In dit artikel lees je meer over waarom dat belangrijk is en hoe je dat doet.
Lees meer...
De presenter - een professionaliteitsbooster
Een kleinood dat je geloofwaardigheid direct een boost geeft. En de uitslag van de verkiezing: kies de beste slogan.
Lees meer...
Uw verhaal heeft een godin nodig, lees hier waarom
Mensen voelen alleen iets bij andere mensen. Dingen en feiten motiveren niet, raken de mensen niet, spoort ze niet aan tot actie. Daarom heeft uw verhaal een godin nodig. Hoe u dat doet, leest u in dit artikel.
Lees meer...
Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal?
Met het bouwen van een verhaal rond jouw product, dienst of onderneming heb je een onderschat krachtig wapen in handen. Je kunt de werkelijkheid maken, verbuigen of zelfs negeren.
Dat werpt een ethisch dilemma op: hoe ver ga je?
Lees meer...
Video gebruiken in PowerPoint 2010
Eén ding wat regelmatig nieuwsgierige vragen opwekt is hoe ik video afspeel in PowerPoint. In tegenstelling tot vele andere presentatoren, hoef ik niet naar mijn computer te lopen en iets te doen om de video te starten.
Daarom: een recept om video in te voegen in PowerPoint 2010.
Lees meer...
Waarom presentatiedoelen zetten van levensbelang is
Je werkt hard en staat uiteindelijk voor publiek - om ze te overtuigen jouw product te kopen, gebruik te maken van jouw dienst of je te ondersteunen in jouw ideeën.
Maar wat wil je er voor jezelf uit halen?
Bij presentaties kun je doelen zetten op meerdere niveaus. Lees hier hoe je meer uit een presentatie haalt.
Lees meer...
De ogen van u toehoorders doen pijn, hier is waarom
Of uw presentatie prettig is om naar te kijken hangt soms van kleine details af. De achtergrondkleur van uw PowerPoint of KeyNote presentatie bijvoorbeeld.
Standaard is deze wit. En veel afdelingen corporate communicatie schrijven deze kleur ook voor. Een slechtere keuze kun je om twee redenen niet maken. En hier is waarom.
Lees meer...
Hoe laat je jouw publiek in een warm bad glijden?
Mies Bouwman was een meester in het neerzetten van een fijne sfeer. Direct al bij de start van een programma.
Haar lessen over hoe ook jij je publiek in een warm bad kan laten glijden.
Lees meer...
Leiderschap is als pianospelen
Een mooie metafoor maakt blijvende indruk op je publiek. Veel mensen komen alleen niet verder dan grijsgedraaide bedrijfsmetaforen als 'out-of-the-box'-denken. Hoe kom je aan goede metaforen?
Een paar tips...
Lees meer...
Hoe presentatietips uw vergadering versterken
Misschien ken je ze wel: vergaderingen die pijnlijker zijn dan een bezoek aan een tandarts.
Stel jij bent binnenkort weer aan de beurt om een vergadering te leiden? Hoe maak je hem interessant en inhoudelijk goed?
Hier een aantal presentatietips die perfect helpen om een vergadering interessant en boeiend te houden.
Lees meer...
Kony 2012: Wat u als professional kunt leren van oorlogspropaganda
Een film die oproept op te komen voor de zwakkeren in Afrika, in 6 dagen 100 miljoen kijkers trekt, onmiddellijk wordt ontmaskerd als oorlogspropaganda en leidt tot een clash tussen generaties. Welkom in de wereld van internet.
Ik geniet van dit soort dingen. En Kony 2012 heeft vele mooie lessen voor mensen die voor hun eigen strijd of onderneming willen gaan staan: Hoe het verhaal gebouwd werd en een succes werd: laten we eens kijken naar The Good, The Bad and The Ugly.
Lees meer...
Jezelf presenteren in een interview: hoe overleef je de interrupties?
Hoe overleef je een een ongeduldige interviewer?
Wordt je wel eens geïnterviewd over jouw bedrijf, je ideeën of je werk? Dan moet je er voor zorgen dat jouw verhaal de interrupties overleeft. De PUT strategie is speciaal daar voor ontwikkeld.
Lees meer...
Body language is overschat, lees hier waarom
Trainingen en workshops in body language beloven meer dan ze kunnen waarmaken. Door een misvatting wordt het belang van training in lichaamstaal overschat. Lees hier waarom.
Lees meer...
Persoonlijk worden, of afstandelijk blijven?
Op het scherm staat een foto van het kind van de presentator. Het publiek kijkt er naar.
En er gaat een koude golf van "dat was niet nodig" door de zaal.
Wanneer blijf je afstandelijk en wanneer wordt je meer persoonlijk?
Lees meer...
Afrekenen met stokpaardjes en andere reclameuitingen
Mensen die hun stokpaardje rijden door vragen te stellen die over hen en niet over jou gaan kunnen je presentatie behoorlijk verruïneren.
Hoe reken je snel en effectief af met stokpaardjes?
Lees meer...
Over de PvdA, Paus Benedictus XVI en de Bilderberg conferentie
Sommige onderwerpen moet je koste wat het kost vermijden in zakelijke presentaties.
Lees hier wat het destructieve effect van vragen van je toehoorders over politiek, religie of samenzweringstheorieën is.
En lees hoe je schade aan je presentatie kunt voorkomen.
Lees meer...
De Carambole - Gebruik uw tegenstanders om uw verhaal te verspreiden
Met de Carambole strategie kunt u uw tegenstanders uw verhaal laten verspreiden. Deze strategie leunt op het feit dat veel mensen houden van het zich afzetten tegen outsiders. Justin Bieder deed hem voor met Anne Frank. Hier is hoe hij werkt.
Lees meer...
Red de politiek - bedenk een slogan
Als slogans het niveau van een alledaags gesprek niet ontstijgen, zullen ze zeker niet werken... Een slogan moet krachtig en helder zijn. Van de oogst van de verkiezingen tot nu toe, wordt ik een beetje� verdrietig.
3 redenen waarom het politieke partijen niet lukt een krachtige slogan te maken. En een wedstrijd: red een politieke partij en bedenk een nieuwe slogan!
Lees meer...