Voor meer informatie over presenteren: 070 326 30 52
 Vorig artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen
Volgend artikel: De presenter - een professionaliteitsbooster 

Voor de muziek uit lopen: Leiderschap in presenteren

Door: Arjan Rooyens, presentatiespecialist

Leiderschap in een presentatie is als een vaandeldrager voor je muziek uitlopenIk kijk naar een presentatie van een dame die wat vertelt over de nieuwste trends in Social Media. Een reeks beginnersfouten heeft ze in de eerste 5 minuten al gemaakt: geen context gecreëerd, geen presenter om de PowerPoint op afstand te bedienen en dia's met veel te veel tekst.

Maar dat zou haar publiek haar vergeven, als ze één grote fout maar niet zou maken.

Ze staat naast haar laptop, klikt op 'page down' en zegt, bijna verschrikt:
"Oh, ja. Een belangrijke trend is dat Social Media in de dagelijkse wereld verschijnt..."

De twee kleine woordjes 'Oh, ja.' zijn helaas niet alleen frivool, ze vernietigen ook haar leiderschap en dus haar expert positie.

Laat ik die je uitleggen.

Leiderschap is nodig om jouw publiek te leiden door jouw verhaal
Bijna als vaandelzwaaier moet je voor de muziek van jouw harmonie uitlopen.

Eén van de belangrijkste dingen die je doet bij presenteren is je publiek -letterlijk- leiden door jouw verhaal. Je neemt ze mee aan de hand en laat al die dingen zien die jij belangrijk vindt voor jouw publiek.

Alle dingen die hen leidt naar één conclusie: ze moeten handelen/kopen/meedoen.

Presenteren en leiderschap liggen dus heel dicht bij elkaar.

En zodra een willekeurige persoon iemand tegenkomt die zich positioneert als leider, heeft die persoon één prangende vraag: "Komt het wel goed?"

En of het goed komt, of jij wel voldoet als leider, meet je publiek af aan een reeks kleine signalen. De belangrijkste daarvan is of je alles onder controle hebt of niet. Ben je een bestuurder die het voertuig -waar in ik instap- beheerst? Of wordt het een wildemansrit?

Bijna als een vaandelzwaaier moet je dus voor de harmonie uitlopen. In daden zeggen: ik weet waar ik heen ga, het is goed, volg mij.

Doordat de dame waar ik nu naar kijk eerst klikt en dan voorleest wat op haar dia staat, loopt ze letter achter de muziek aan. De muziek van haar eigen presentatie, weliswaar, maar dat doet niet af aan het feit dat ze schijnbaar haar eigen verhaal niet beheerst.

In het klein zegt ze daardoor: ik heb geen idee waar ik zelf heen ga.

Het is subtiel, maar iedereen voelt het. En weinigen zijn geneigd na die presentatie haar te erkennen in haar expertrol, laat staan haar te betalen voor haar advies.

Hoe waarborg je jouw leiderschap?

Jeanne d'Arc toont vrouwelijk leiderschapHoe blijf je in jouw leiderschapsrol bij presenteren?

Ondanks PowerPoint en wellicht andere technische snufjes, heb je absoluut een apart blad nodig waarop de outline van je presentatie staat, zodat je weet waar je zit en wat er komen gaat.

Dat kan in de vorm van een leaflet of Cue Cards.

Een leaflet is een A4 met daarop de belangrijkste steekwoorden. Het voordeel van een leaflet is dat je een groter overzicht hebt van wat komen gaat, het nadeel is dat je hem op een katheder of lessenaar moet leggen.

Cue Cards zijn kleine kaartjes van A6 formaat. Het grote voordeel is dat ze draagbaar zijn, zeker makkelijk voor als je graag veel loopt als je presenteert. Ze bieden alleen minder overzicht dan een leaflet.

Beide ondersteunen jou in het zelfstandig vertellen van jouw verhaal.

En een klik op PowerPoint maakt vervolgens dat er een dia verschijnt die een punt in jouw verhaal onderstreept. Op die manier heb je dubbele impact en loop je altijd vóór de muziek uit.

Op die manier toon en onderstreep jij jouw leiderschap en expertrol als je presenteert. Een subtiel detail dat een enorm verschil zal maken in jouw succes.

Wat zijn andere manieren waarop jij jouw leiderschap stevig neer kunt zetten?

 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.


Reacties


Marion de Groot
Dank weer voor de tips, Arjan! Ik zorg altijd dat ik op mijn laptopscherm kan zien wat de volgende slide is in Powerpoint. Als je je scherm uitbreidt met dat van de beamer, ipv dupliceert, kun je op het ene scherm de presentatie laten draaien, en op het andere scherm de aanpasmodus van PowerPoint tonen, waardoor je de huidige slide (met evt elementen die na klikken pas verschijnen voor het publiek) en de volgende slides kan zien.

Overigens schijn je daar op de Mac ook wat moois voor te hebben, met een klokje erbij voor de spreektijd.

Bart de Bruin
Met de tips van Arjan, zijn Vuur en Schenen Presenter, heb ik al menig maal als goed tambourijn voor de fanafare uit mogen lopen!
Toppie kerel!!

Robert Giesberts
Houding is ook uitermate essentieel. Zoals je stelt: de zaal inlopen. Dat staat voor dynamiek en zelfvertrouwen. De groep maakt je niet angstig maar je bent er juist onderdeel van, als leider. Een verschil dat wordt benadrukt als jij staat en zij zitten. Dan heeft iedereen weer de onderwijsbeleving met de alwetende docent die naast je staat, groot en almachtig te wezen.

Een zaal inlopen is niet altijd mogelijk. Dus moet je vanaf de positie voor de groep zorgen dat je toont er onderdeel van te zijn. Oogcontact is daarin zeer effectief. Artiesten doen dit vaak en niet voor niets.

Make Bouman
Presenteren - ik ken mijn verhaal. Ik vind iets in mijn handen uitermate vervelend (en al helemaal als ik daarop moet gaan staan kijken). Ik heb niet "absoluut" een apart blad nodig, ik weet toch welke 'dia' er komt! Een eventueel 'o ja' moet je natuurlijk inderdaad echt inslikken. Maar dat geldt ook voor Ehhhhh....

 Vorig artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen
Volgend artikel: De presenter - een professionaliteitsbooster 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.

 Vorig artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen
Volgend artikel: De presenter - een professionaliteitsbooster