Voor meer informatie over presenteren: 070 326 30 52
 Vorig artikel: Over de PvdA, Paus Benedictus XVI en de Bilderberg conferentie
Volgend artikel: Red de politiek - bedenk een slogan 

De Carambole - Gebruik uw tegenstanders om uw verhaal te verspreiden

Door: Arjan Rooyens, presentatiespecialist

"Anne Frank was een geweldig meisje, hopelijk was ze fan geweest van mijn muziek."

Twee zinnen van het tieneridool Justin Bieber die een enorme storm van woede opwekte.
Wie was hij wel niet om een holocaustslachtoffer een mogelijke tienerfan te noemen?

Anne Frank houdt van Justin Bieber... of toch niet?

Was het, zoals velen beweerden, inderdaad een stupiditeit van een 19-jarige, omhooggevallen artiest?
Of was het een wel geplande marketingstunt?

Het was het laatste.

De strategie van de Carambole

Carambole biljart - driebandenDe drie zinnen die Justin schreef in het gastenboek zijn bekend als een zogenaamde 'Carambole', vernoemd naar het driebanden biljart, waarbij een speler via de rand van een biljart tafel moet spelen voordat hij de andere ballen mag raken.

Hetzelfde gebeurd, in figuurlijke zin, bij een Carambole: iemand brengt een verhaal dat door tegenstanders beledigend wordt gevonden en daardoor wordt doorverteld, totdat het een medestander bereikt.

Medestanders kunnen potentiele klanten of leden van een vereniging of beweging zijn.

Belangrijke waarschuwing: de Carambole is een complexe presentatiestrategie met mogelijk onbedoelde neveneffecten - ben er voorzichtig mee.

De Carambole werkt doordat veel mensen van drama houden of zich graag afzetten tegen outsiders

De Carambole leunt op het feit dat veel mensen houden van drama of het zich afzetten tegen outsiders: "Heb je gehoord wat hij zei? Niet te geloven!"

Dit effect kun je bereiken door een bericht te bedenken dat heel hatelijk of heel beledigend is voor mensen die niet tot jouw doelgroep horen, maar tevens een positief effect bereikt bij je medestanders of potentiële klanten: nieuwsgierigheid, instemming of ondersteuning in jouw doel.

Verschillende sociaaleconomische klassen

Een luxe kledingwinkel in New York deed een mooie Carambole toen ze adverteerde voor een zomerjack met de tekst:

Prijs van voor de crisis: $420,-
Crisisprijs: $420,-

Ze haalde er zelfs CNN mee.

De beledigde reacties varieerde van "Hoe kan iemand zo ongevoelig zijn?" tot "Het moet verboden worden om grappen te maken over het huidige economische klimaat!"

Hoe erg al die mensen beledigd waren deed er niet toe: iemand die $420,- voor een zomerjack betaalt zit in een dusdanige sociaaleconomische klasse dat hij of zij de crisis wellicht wel voelt, maar daardoor zeker niet minder gaat uitgeven.

En dan is de advertentie wel grappig - of tongue-in-cheek zoals de Engelsen zo mooi zeggen.

Beter nog: als hun favoriete modemerk hun prijzen zou laten dalen omdat er crisis is, dan zou dat waarschijnlijk een reden zijn om die kleding niet meer te kopen.

Een Nederlands voorbeeld

In Nederland deed een marketeer een Carambole bij reclame voor een mannencursus 'vrouwen versieren'. Aan het eind van de reclametekst stond in vette letters: "Met Krikgarantie". Waarbij krikken uiteraard Bargoens was voor vrijen.

"Ligt u niet binnen 60 dagen met een vrouw in bed, dan krijgt u uw geld terug."

Alle vrouwen en zelfs een enkel damesblad schreven schande over deze cursus. Veel mannen die door een vrouw werden gevraagd: "Wat vind jij daar nu van?" moesten uit hoffelijkheid uiteraard zeggen dat zij ook beledigd waren.

Maar de waarheid was dat hun nieuwsgierigheid gewekt was: "Hoe kan iemand dat garanderen? Toch maar eens op de website gaan kijken..."

Hoe de populariteit van Justin Bieber gemaakt wordt

De waarheid is dat tieneridolen door hun management gemaakt worden. Je vindt gemakkelijk jonge zangers die even goed zingen als Justin Bieber - de daadwerkelijke sleutel tot succes is niet zo zeer zijn zangkwaliteit, maar zijn management die de wegen kent en die weet hoe je reclame maakt.

Wat overigens niet wil zeggen dat je het werk van hem moet onderschatten. De discipline om tieneridool te zijn, dag en nacht, en de kwaliteiten die je nodig hebt om een goed concert neer te zetten niet te onderschatten.

Maar het verschil tussen gewoon goed kunnen zingen en daar wereldberoemd mee worden, komt door iemand die snapt hoe je mensen over je laat praten en je daar mee helpt.

De parallel tussen Anne Frank en een Justin Bieber-fan

Deze onbekende man achter Justin Bieber zag mooie parallellen:

Anne Frank op 15 jarige leeftijdAnne Frank was 15 jaar toen ze haar dagboek schreef. Veel meisjes die fan zijn van Justin Bieber hebben dezelfde leeftijd en zien Anne Frank als een gelijke, een zielsverwante. En dat meisje waaraan ze zich zo verwant voelen heeft een vreselijke oorlog meegemaakt.

Justin kan dus iets over Anne Frank schrijven alsof hij iets schrijft over een fan, of 'Belieber' zoals ze de meisjes die fan van hem zijn door het management genoemd worden.

De meeste niet-fans zien Anne Frank echter als een icoon, een slachtoffer van een verderfelijk regime. Iemand om met respect over te spreken en met aandacht naar te kijken.

De Carambole was toen al snel gemaakt: Justin hoeft alleen te zeggen dat Anne Frank een fan van hem zou zijn geweest. Beliebers (de fans) zouden in de wolken zijn, de rest van de wereld diep beledigd.

En dus ging Justin Bieber niet naar de Wallen, niet naar een Coffee Shop en niet naar het sexmuseum, maar naar het Anne Frank Huis.

En daar prijken nu, in het gastenboek, de woorden:
"Anne was a great girl. Hopefully she would have been a belieber."

Alle media hebben intussen schande gesproken over deze actie.
CNN: "His belieber comment sparks objections"
Telegraaf: "Kritiek op Justin Bieber om bericht Anne Frank Huis"
BBC: "Anger over Justin Bieber's Anne Frank message"

De jonge meiden die fan zijn van Justin, zijn stilletjes echter in de wolken...

 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.


Reacties


Lidy Van Oord
Hallo Arjan,

Een gevaarlijke methode! Want hoe ben je er zeker van dat het uiteindelijk medestanders gaat opleveren.

Bart de Bruin
Tja, ben toch wel een beetje blij geen "Belieber" te zijn, niet tot die doelgroep te behoren, mijn management zelf te regelen en mijn Caramboles over rood te spelen.........

Mooie uitleg heer Rooyens!

Bart de Bruin
Tja, ben toch wel een beetje blij geen "Belieber" te zijn, niet tot die doelgroep te behoren, mijn management zelf te regelen en mijn Caramboles over rood te spelen.........

Mooie uitleg heer Rooyens!

Robert Giesberts
Mischien maakte burgemeester Van der Laan dan (onbewust) ook een carambole, toen hij onlangs, daags voor de inhuldiging in Parool zei 'ik ben een republikein'. Ik hoorde tegenstanders die zeiden dat hij dat niet nu kon zeggen, het beledigend was voor het aanstaande koningspaar, en dat twee maanden eerder had moeten verklaren.
Ik vond het juist een sterk signaal waarmee hij naar alle inwoners van Amsterdam (iig) een wezenskenmerk van onze democratie en rechtsstaat markeerde: vrijheid van meningsuiting en loyaal aan wat de meerderheid wil (de monarchie, in dit geval). Het nam me voor hem in.

 Vorig artikel: Over de PvdA, Paus Benedictus XVI en de Bilderberg conferentie
Volgend artikel: Red de politiek - bedenk een slogan 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.

 Vorig artikel: Over de PvdA, Paus Benedictus XVI en de Bilderberg conferentie
Volgend artikel: Red de politiek - bedenk een slogan